PRO FORMA KURSUS BMM 3105
Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer Aided in Teaching and Learning Malay Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (1 + 2)
|
Jam Interaksi
|
90 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menggunakan Internet,
laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model
perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan.
2. Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
3. Membina tapak pembelajaran yang mudah.
4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian.
5. Menggunakan
bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam
persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu.
6. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video.
|
Sinopsis
|
Kursus
ini menjelaskan penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman
web, dan papak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan,
perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on line;
penggunaan bahasa Melayu dalam bahan Internet, simulasi pengajaran
bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan,
animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
This
course describes the usage of Internet, selection of Internet
resources, website, learning homepage; on-line and off-Line learning;
link model in organizing resource, linkage within resources; onlline
teaching resources editing; using Malay language in Internet; teaching
of Malay language through video conferencing, usage of writing tools; animation in presentation; and using learning CDs in teaching and learning Malay language.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
|
6
|
2
|
Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
3
|
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
|
6
|
4
|
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
5
|
Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
6
|
Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
7
|
Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
8
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
|
6
|
9
|
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
|
6
|
10
|
Pengajaran dan Pembelajaran Secara Bilik Darjah Maya
|
6
|
11
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
|
6
|
12
|
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
3
|
13
|
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
|
6
|
14
|
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
6
|
15
|
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
6
|
JUMLAH
|
90
|
Penilaian
|
Kerja kursus 70%
Peperiksaan Akhir 30%
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken. (2003). Teaching and Researching computer-assisted language learning. London: Longman.
|
Rujukan Tambahan
|
Bull Susan. (1993). Towards user system collaboration in the development of a student model for intelligent computer assisted language learning. Edinburg: Universtiy of Edinburg.
|
Bull Susan. (1994). Student modelling beyond domain knowledge. Edinburg: University of Edinburg.
| |
Hardisty, D., Windeatt, S., (1989) Call. London: O.U.P.
| |
Levy Micheal. (1997). Computer-assisted language learning: Context and Conceptualization. Oxford: Oxford University Press.
|
INTERAKSI 1
PENGGUNAAN ENJIN PENCARI BAHAN BAHASA MELAYU
1.1 Menggunakan web, video, audio, dan imej
1.1.1 Menggunakan laman web
Terdapat
beberapa pembekal maklumat yang terdapat di internet seperti Yahoo,
Google, MSN dan lain-lain. Yang selalu digunakan ialah Yahoo dan Google.
Kesemua pembekal maklumat internet memberikan perkhidmatan yang hampir
sama iaitu bahan yang berelemenkan audio, video, teks, dan grafik.
Untuk melayari internet dengan menggunakan pelayar tertentu, pengguna perlu menaipkan alamat internet. Selalunya, apabila pengguna mengklik ikon internet, maka pengguna akan dibawa terus ke halaman yang telah disetkan secara semula jadi. Contoh alamat pembekal maklumat internet:
Untuk melayari internet dengan menggunakan pelayar tertentu, pengguna perlu menaipkan alamat internet. Selalunya, apabila pengguna mengklik ikon internet, maka pengguna akan dibawa terus ke halaman yang telah disetkan secara semula jadi. Contoh alamat pembekal maklumat internet:
Untuk
mendapatkan bahan, taipkan nama bahan yang berkenaan di dalam kotak
pencari dan kemudian klik pada Web search. Untuk mendapatkan bahan
video, klik pada perkataan video dan kemudian klik di dalam kotak
pencari bahan yang hendak diperolehi daripada internet. Bahan video
boleh juga didapati daripada Youtube dengan menaipkan www.youtube.com Lihat contoh di bawah.
-Taipkan alamat carianl/ URL di kotak pencari bahan- |
Taipkan
video yang hendak digunakan di dalam kotak pencari. Setelah mendapatkan
video yang diperlukan, anda perlu memuat turun video tersebut dengan
menggunakan 'Youtube Downloader'. 'Youtube Downloader' ini boleh dimuat
turun secara percuma daripada internet. Setelah dimuat turun, gunakan
'Youtube Downloader' ini untuk memuat turun bahan yang diperlukan.
Kesemua
bahan yang dimuat turun daripada internet, hendaklah disaring terlebih
dahulu sebelum digunakan di dalam pengajaran Bahasa Melayu di bilik
darjah. Guru perlu mengambil kira faktor agama, kepercayaan, adat resam,
dan sensitiviti kaum sebelum menggunaan bahan yang diperoleh daripada
internet.
Gunakan kotak pencari Yahoo! untuk mendapatkan bahan bunyi, teks, dan grafik. Simpan semua bahan berkenaan di dalam folder TAJUK 1. Di dalam folder TAJUK 1, buat folder audio, video, grafik, dan teks, seterusnya masukkan bahan yang berkenaan ke dalam folder yang berkaitan.
Gunakan kotak pencari Yahoo! untuk mendapatkan bahan bunyi, teks, dan grafik. Simpan semua bahan berkenaan di dalam folder TAJUK 1. Di dalam folder TAJUK 1, buat folder audio, video, grafik, dan teks, seterusnya masukkan bahan yang berkenaan ke dalam folder yang berkaitan.
1.2 Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
Untuk mendapatkan bahan daripada internet, anda harus menaipkan perkara yang hendak diperolehi ke dalam kotak pencari. Sila lihat contoh di bawah;
Setelah menaipkan perkara yang hendak diperolehi, sila klik Web search dan anda akan diberikan pilihan seperti yang berikut.
Anda akan diberikan pilihan yang di dalamnya mengandungi perkataan “resepi” + “masakan”. Ini menjadikan pilihan anda menjadi terlalu banyak.
Anda boleh mengurangkan pilihan anda dengan menggunakan tanda “ “ seperti “resepi masakan”. Dengan berbuat begini, anda akan mengurangkan penyenaraian anda.
Untuk mendapatkan bahan daripada internet, anda harus menaipkan perkara yang hendak diperolehi ke dalam kotak pencari. Sila lihat contoh di bawah;
Setelah menaipkan perkara yang hendak diperolehi, sila klik Web search dan anda akan diberikan pilihan seperti yang berikut.
Anda akan diberikan pilihan yang di dalamnya mengandungi perkataan “resepi” + “masakan”. Ini menjadikan pilihan anda menjadi terlalu banyak.
Anda boleh mengurangkan pilihan anda dengan menggunakan tanda “ “ seperti “resepi masakan”. Dengan berbuat begini, anda akan mengurangkan penyenaraian anda.
- Pencarian 'resepi masakan' - |
Setelah
anda menemui apa yang diperlukan, anda perlu menyesuaikan isi kandungan
yang berkenaan dengan hasil pembelajaran yang hendak dikuasai dalam
sesuatu pengajaran. Pastikan anda sentiasa merujuk kepada sukatan
pelajaran Bahasa Melayu untuk memastikan anda tidak terpesong daripada
hasil pembelajaran yang telah dirancangkan melalui Rancangan Tahunan dan
Rancangan Pengajaran Seminggu.
--> Sila gunakan perkataan dan frasa yang tepat untuk mendapatkan bahan seperti yang anda perlukan.
1.3 Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet.
Bahan yang diperolehi daripada internet boleh disimpan dalam bentuk alamat Internet dan katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.
1.3.1 Alamat Internet
Untuk menyimpan bahan dengan menggunakan alamat internet, anda perlu mendapatkan halaman yang berkenaan terlebih dahulu. Lihat gambar rajah yang berikutnya.
Apabila telah menemui halaman yang berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak. Setelah di klik kanan, paparan arahan yang keluar dan sila klik 'copy'.
Bahan yang diperolehi daripada internet boleh disimpan dalam bentuk alamat Internet dan katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.
1.3.1 Alamat Internet
Untuk menyimpan bahan dengan menggunakan alamat internet, anda perlu mendapatkan halaman yang berkenaan terlebih dahulu. Lihat gambar rajah yang berikutnya.
Apabila telah menemui halaman yang berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak. Setelah di klik kanan, paparan arahan yang keluar dan sila klik 'copy'.
Urutan perkara yang perlu dilakukan |
Buka
fail Microsoft Word dan klik 'paste' alamat tersebut ke atas fail yang
berkenaan. Apabila ini dilakukan, alamat yang berkenaan akan dipindahkan
ke dalam fail Microsoft Word.
'Paste' kan alamat web ke dalam fail Microsoft Word |
1.3 Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet
Bahan yang diperolehi daripada internet boleh disimpan dalam bentuk Alamat Internet dan katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.
1.3.1 Alamat Internet
Untuk menympan bahan dengan menggunakan alamat internet, anda perlu mendapatkan halaman yang berkenaan terlebih dahulu. Apabila telah menemui halaman yang berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak. Setelah diklik kanan, paparan arahan yang keluar dan sila klik 'copy'.
Buka fail Microsoft Word dan klik 'paste' alamat tersebut ke atas fail yang berkenaan. Apabila ini dilakukan, alamat yang berkenaan akan dipindahkan ke dalam fail Microsoft Word.
Setelah itu, masukkan tajuk laman tadi. Sila buat berulang-ulang kali sehingga anda mahir melakukannya. Sebagai contoh, yang berikut diberikan beberapa contoh alamat internet yang telah diberikan.
Bahan yang diperolehi daripada internet boleh disimpan dalam bentuk Alamat Internet dan katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.
1.3.1 Alamat Internet
Untuk menympan bahan dengan menggunakan alamat internet, anda perlu mendapatkan halaman yang berkenaan terlebih dahulu. Apabila telah menemui halaman yang berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak. Setelah diklik kanan, paparan arahan yang keluar dan sila klik 'copy'.
Buka fail Microsoft Word dan klik 'paste' alamat tersebut ke atas fail yang berkenaan. Apabila ini dilakukan, alamat yang berkenaan akan dipindahkan ke dalam fail Microsoft Word.
Setelah itu, masukkan tajuk laman tadi. Sila buat berulang-ulang kali sehingga anda mahir melakukannya. Sebagai contoh, yang berikut diberikan beberapa contoh alamat internet yang telah diberikan.
Alamat Internet
Menambah Nilai Buku
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0114&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm
Jangan Biar Penjenayah Gugat Hak Anak Kita
Jangan Biar Penjenayah Gugat Hak Anak Kita
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0114&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm
Tangani Kemelut Kejiranan di Kawasan Bandar
Tangani Kemelut Kejiranan di Kawasan Bandar
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0114&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm
Modus Operandi Terciptanya Bangsa Melayu
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0114&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htmModus Operandi Terciptanya Bangsa Melayu
Memperkasa Pantun Melayu
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0114&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_09.htm
Bergaya Dengan Teknologi Nano
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0113&pub=Utusan_Malaysia&sec=Megabait&pg=me_01.htm
Penglihatan Dan Keselamatan Jalan Raya
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0113&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_04.htm
Pantun Melayu
http://www.pnm.my/sirihpinang/sp-pantun-m.htm
1.3.2 Katalog Alamat Internet
Katalog alamat internet mempunyai perbezaan daripada alamat internet kerana katalog alamat internet, mempunyai tajuk, alamat laman, dan sinopsis. Dengan menggunakan katalog alamat internet, anda dapat mengetahui isi kandungan laman berkenaan daripada sinopsis yang disertakan.
Sila sediakan kotak seperti yang di bawah ini:
Tajuk
| |
URL
| |
Sinopsis
|
Untuk mendapatkan alamat laman, sila ikut prosedur yang telah dinyatakan di atas dan pindahkan ke dalam kotak seperti yang ditunjukkan di dalam contoh di bawah. Masukkkan tajuk, alamat laman, dan sinopsis. Sila lihat contoh yang berikutnya;
Katalog Alamat Internet
Tajuk
|
Peribahasa Melayu
|
URL
| |
Sinopsis
|
Laman
sesawang yang di keluarkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka ini
mengenai peribahasa Melayu yang di gunakan dalam sukatan pelajaran
bagi sekolah menengah di Malaysia. Laman sesawang ini menyenaraikan
semua peribahasa
|
Tajuk
|
Seni Tenun Melayu
|
URL
| |
Sinopsis
|
Laman sesawang mengenai seni tenun Melayu yang terdapat di nusantara.
|
Tajuk
| Tatabahasa Kata Nama |
URL
| |
Sinopsis
|
Laman sesawang mengenai kata nama dan menunjukkan jenis kata nama dan contoh penggunaan kata nama.
|
INTERAKSI 2 :
MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARIAN BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
- Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
1.1 Apa itu ‘Enjin Pencarian?
- Merupakan software yang digunakan untuk mencari maklumat.
- Enjin pencarian dicipta pihak tertentu bagi mencari maklumat dengan meletakkan kata kunci pada ruang yang telah disediakan.
- Kata kunci mestilah tediri daripada perkataan yang ringkas atau sasaran maklumat yang hendak kita dapatkan.
- Tujuan (konteks pendidikan).
- Mencari bahan pengajaran dan pembelajaran yang interaktif.
- Memudahkan pengguna mencari maklumat yang diperlukan.
1.31 - Dimanakah enjin pencarian dapat dilihat:
Tempat enjin pencarian dapat dilihat, seperti di bawah;
Tempat enjin pencarian dapat dilihat, seperti di bawah;
Enjin pencarian Google |
Enjin carian Yahoo.com |
- Video
- Gambar
- Ruangan
- Lagu
- Multi
- Permainan
- Perniagaan
- Mengenalpasti tajuk.
- Memilih kata kunci mengenai tajuk atau bahan yang ingin dicari.
- Memilih enjin pencarian yang tepat.
- Menyemak kesesuaian maklumat atau bahan yang dijumpai. (cuba guna enjin pencari yang berlainan).
- Mengulangi proses pencarian sekiranya perlu.
INTERAKSI 3 :
APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
ETIKA KOMPUTER
- Etika komputer umumnya adalah satu bidang mengenai penggunaan komputer yang betul (panduan).
- Hak peribadi individu, ketepatan dan kesahihan maklumat, harta intelek dan capaian adalah antara isu/dilema yang membabitkan etika penggunaan komputer dalam era maklumat
MASALAH MORAL DAN ETIKA
Terdapat beberapa masalah moral dan etika yang sering berlaku iaitu:
- Penggertak
- Penyalahgunaan Internet
- Virus
- Hak cipta
- Perisian Cetak Rompak
a) Penggertak:
- Cracker ialah golongan yang menceroboh ke dalam sistem komputer dan merosakkan sistem yang ada dengan tujuan utama membuat keuntungan.
- Cracker tidak menulis program untuk membangunkan perisian tetapi menggunakanperisian yang dibangunkan orang lain untuk tujuan kemusnahan
b) Penyalahgunaan Internet:
- Konsep ‘langit terbuka’ yang dilaksanakan oleh negara kita telah mengundang banyak implikasi buruk kepada para pengguna Internet terutamanya di kalangan remaja.
c) Virus:
- Penyebaran virus - merosakkan sistem, data, perisian,melumpuhkan rangkaian computer.
- Memuat turun sebarang perisian atau dokumen tanpa kebenaran adalah salah dari segi undang-undang hakcipta. Keizinan daripada pemiliknya adalah perlu.
- Maklumat yang diperolehi yang tidak mendapat kebenaran pemilik asal untuk dibuat cetakan secara tulisan dan audio visual.
- Keseimbangan
- Keizinan termaklum
- Keadilan
- Meminimumkan risiko
1. Tidak menggunakan komputer untuk membahayakan orang lain.
2. Tidak mengganggu kerja komputer orang lain.
3. Tidak menceroboh masuk fail komputer lain.
4. Tidak menggunakan komputer untuk mencuri.
5. Tidak menggunakan komputer untuk menipu.
6. Tidak menggunakan atau menyalin perisian yang tidak dibeli secara sah
7. Tidak menggunakan sumber dari komputer orang lain tanpa kebenaran.
8. Tidak mengambil hasil intelektual orang lain untuk diri sendiri.
9. Memikirkan kesan sosial program atau sistem yang dibangunkan.
10. Gunakanlah komputer dengan timbang rasa dan hormat kepada manusia lain.
CARA MEMBUAT BROSUR MENGGUNAKAN MICROSOFT PUBLISHER
1. Buka Microsoft Publisher 2010.
Setelah application sudah dibuka screen akan memaparkan gambar seperti berikut, kemudian pilih BROCHURE. |
4. Padamkan gambar-gambar atau maklumat yang tidak diperlukan. Setelah itu letakkan pula logo atau gambar yang anda perlukan. Contoh gambar ialah Logo Syarikat.
Setelah itu masukkan butiran seperti:
- Tajuk program yang akan diadakan
- Nama penaja
- Tarikh dan hari program akan diadakan
- Aktiviti yang akan dijalankan
- Matlamat program dan lain-lain butiran yang diperlukan
Paparan brosur setelah diedit menggunakan Microsoft Publisher 2010 |
INTERAKSI 4 :
PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Bahan
pengajaran dan pembelajaran kini boleh diperolehi bukan hanya daripada
buku-buku teks malah ia boleh didapati daripada bahan-bahan internet
yang merupakan salah satu sumber yang besar dalam meyumbangkan
bahan-bahan pengajaran. Hal ini kerana kita boleh mendapatkan
bahan-bahan daripada negeri dan negara lain sebagai rujukan juga sebagai
bahan bantu mengajar untuk kita gunakan dalam proses P&P
terutamanya dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
Berdasarkan
aspek pendidikan, sebelum guru-guru menggunakan bahan-bahan sumber dari
internet, sama ada untuk pengajaran dan pembelajaran secara langsung di
bilik darjah atau sekadar sebagai bahan bantu mengajar yang telah
terlebih dahulu dimuat turun, proses penilaian dan pemilihan perlu
dilakukan. Hal ini perlu dilakukan supaya bahan sumber yang digunakan
itu benar-benar membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini
bagi mengelakkan timbulnya kesan negatif yang tidak dikehendaki atau
djangka kepada proses pengajaran dan pembelajaran.
1. Pemilihan Bahan Sastera
Bahan
sastera merupakan bahan yang berkaitan dengan kesusteraan yang
mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding bahan yang lain. Genre
Sastera ialah kategori atau jenis karya sastera atau seni yang dicirikan
dengan sesuatu gaya, bentuk atau kandungan tertentu. Bahan sastera ini
merangkumi beberapa jenis seperti:
Pemilihan bahan sastera juga perlulah berkaitan unsur-unsur kesusteraan. Menurut Hashim Awang, unsur-unsur yang terdapat dalam kesusteraan ialah seperti:
Pemilihan
bahan sastera perlu mengambilkira juga aspek-aspek lain seperti
aspek-aspek terhadap penerimaan bahan tersebut kepada murid. Antara
aspek-aspek tersebut ialah:
FAIL KATALOG INTERNET BAHAN SASTERA
TAJUK
|
Pantun Melayu
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Pantun ini menceritakan tentang amalan-amalan orang Melayu
|
TAJUK
|
Gurindam
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Gurindam ini mengisahkan tentang Sirih Puan Cerana Kayu
|
TAJUK
|
Seloka
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Seloka yang mengisahkan tentang Pak Pandir
|
TAJUK
|
Lagu Klasik
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Lagu yang bertajuk Malam Dipagar Bintang. Lagu ini mengisahkan seorang yang menhayati keindahan alam maya.
|
TAJUK
|
Peribahasa lama
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Peribahasa yang bertajuk Lesung Mencari Alu. Peribahasa ini membawa maksud perempuan mencari lelaki.
|
2. Pemilihan Bahan Tatabahasa
Tatabahasa
merupakan ialah bidang yang menumpukan perhatian terhadap pembentukan
kata dan proses pembinaan ayat sesuatu bahasa. Bahasa terdiri daripada
kumpulan ayat yang tidak terbilang jumlahnya. Ayat pula terdiri daripada
rentetan perkataan yang bermakna. Perkataan dibina oleh gabungan
bunyi-bunyi dalam sesuatu bahasa yang mempunyai makna, digabungkan
menjadi suku kata dan perkataan. Seringkali selepas pembelajaran dalam
kelas murid-murid akan diberi latihan tatabahasa.
Sebelum memuat turun bahan tatabahasa harus melihat juga isi kandungan tatabahasa tersebut, jenis-jenis bahan tatabahasa dan kaitannya dengan sukatan pelajaran serta RPH. Berikut merupakan jenis-jenis tatabahasa:
Sebelum memuat turun bahan tatabahasa harus melihat juga isi kandungan tatabahasa tersebut, jenis-jenis bahan tatabahasa dan kaitannya dengan sukatan pelajaran serta RPH. Berikut merupakan jenis-jenis tatabahasa:
FAIL KATALOG INTERNET BAHAN TATABAHASA
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini menerangkan tentang kata majmuk umum
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini menerangkan tentang golongan kata nama
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini menerangkan tentang golongan kata tugas
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini menerangkan tentang kata penguat
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Laman ini menyediakan latihan tatabahasa
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini menerangkan tentang frasa kerja
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini menerangkan tentang konsep tatabahasa.
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Laman yang menyenaraikan beberapa simpulan bahasa.
|
TAJUK
|
Tatabahasa
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Laman yang menyenaraikan beberapa bahasa kiasan
|
3. Pemilihan Bahan Bidang Lain
Bagi
bidang ilmu lain adalah seperti bidang agama, ilmu sains, ilmu
geografi, Matematik dan sejarah. Bidang-bidang ini boleh diperolehi
dengan melayari pelbagai alamat URL.
Antara contoh alamat URL bidang lain adalah seperti:
FAIL KATALOG INTERNET BAHAN BIDANG LAIN
TAJUK
|
Permainan tradisional
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini menerangkan tentang permainan congkak.
|
TAJUK
|
Lagu kanak-kanak
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Lagu ini bertajuk rangkai-rangkai periuk
|
TAJUK
|
Cerita dongeng
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Cerita yang mengisahkan Si Tanggang yang derhaka kepada ibunya.
|
TAJUK
|
Cerita sastera
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Cerita ini mengisahkan Puteri Gunung Ledang yang dikatakan amat cantik.
|
INTERAKSI 5 :
MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN
PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA
MELAYU
Terdapat
beberapa langkah dalam pembinaan tapak pembelajaran. Tapak pembelajaran
ini boleh dibina dengan mengikuti beberapa langkah untuk membina tapak
pembelajaran.
Prosedur Pembinaan Laman Web Tapak Pembelajaran
Tapak
pembelajaran Sebelum membina laman web tapak pembelajaran memerlukan
perancangan. Pembinaan laman web perlu dirancang terlebih dahulu.
Antara contoh-contoh jenis laman web adalah:
Pembinaan
laman web tapak pembelajaran P&P bahasa Melayu ini yang berkaitan
dengan laman web pendidikan, sememangnya amat membantu dalam proses
P&P Bahasa Melayu. Oleh itu, terdapat beberapa garis panduan yang eloknya perlu diikuti untuk pembinaan tapak pembelajaran ini.
Garis Panduan Pembinaan Tapak Pembelajaran
Menurut Ramli Kamaruddin (2001) telah menetapkan beberapa garis panduan yang perlu ada dalam sesebuah tapak pembelajaran Terdapat beberapa garis panduan yang harus terdapat dalam sesebuah tapak laman pembelajaran. Antaranya ialah;
BIL
|
PERKARA
|
HURAIAN
|
1
|
Reka bentuk paparan skrin
|
Haruslah yang menarik, mudah
|
2
|
Grafik
|
Susun atur paparan skrin:
(i) Seimbang : kedudukan teks
(ii) Kemas : susun letak paparan skrin dalam keadaan kemas, bersih
(iii) Konsisten: teks dan grafik perlu pada setiap paparan.
|
3
|
Font atau muka taip
|
- Ketebalan
- Italic
- Bergaris
- Warna dan saiz fon berlainan.
- Huruf berkedip : sesuai untuk tarik perhatian pembaca pada sesuatu tempat.
|
Ikon
|
Reka bentuk yang sesuai dengan topik
Pilihan warna yang sesuai pada ikon (ambilkira latar belakang)
| |
Pautan hyperteks
|
| |
Format gambar
|
- JPEG (* .jpeg)
- GIF (* .gif)
| |
Format fail gambar
|
Tidak digalakkan menggunakan fail gambar bersaiz lebih dari 100kb.
| |
Animasi
|
|
Cara Membina Tapak Laman Web
INTERAKSI 6
MEMBINA DAN MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR DAN PERPAUTAN DALAM
PENYUSUNAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Struktur
perpautan digunakan sebagai penuntun alur sebuah aplikasi multimedia
atau dapat pula dianalogikan sebagai diagram alur dalam perancangan
bahasa pengaturcaraan. Struktur ini berfungsi untuk menggambarkan
dengan jelas hubungan dan rantai kerja semua elemen yang akan digunakan
dalam aplikasi. Dengan penggambaran struktur navigasi, pembuatan
sebuah aplikasi boleh sistematik dan mudah. Jenis struktur navigation
dikumpulkan menjadi 4 struktur yang berbeza iaitu heirarki, komposit,
linear dan rangkaian yang mempunyai perbezaan dalam bentuk
rangkaiannya.
1. STRUKTUR LINEAR
Sistem
penerokaan yang hanya membenarkan pengguna meneroka sesebuah perisian
secara linear iaitu sama ada ke hadapan atau ke belakang sahaja.
Bahan
1, bahan 2 dan bahan 3 diakses secara berasingan dan tidak mempunyai
sebarang pautan. Murid memulakan pencarian di laman 1, kemudian mencari
maklumat di laman 2 dan akhirnya di laman 3. Murid mesti mengikut urutan
laman yang telah disediakan.
2. STRUKTUR HIERARKI
- Dikenali sebagai struktur pokok. Setiap paparan mewakili topik atau tajuk utama.
- Setiap topik utama pula boleh dibahagikan kepada beberapa topik kecil atau sub topik.
3. STRUKTUR RANGKAIAN
Menyediakan
pautan atau hubungan di antara setiap topik utama. Struktur sebegini
memberikan kebebasan kepada pengguna untuk meneroka dengan lebih mudah
dan fleksibel.
4. STRUKTUR KOMPOSIT
Ia merupakan struktur yang lebih kompleks berbanding struktur-struktur yang lain. Malahan,
ia juga sering digunakan bagi menangani keadaan di mana gabungan
beberapa struktur diperlukan bagi melengkapkan sistem penerokaan yang
lebih fleksibel serta memenuhi keperluan perisian.
4.1 Kesan kepada pelajar
- Murid-murid boleh memulakan kerja mereka dengan salah satu pautan yang diberikan.
- Setiap laman yang diakses, akan membawa kepada beberapa sub-pautan yang berkaitan dengan laman yang berkenaan.
INTERAKSI 7
MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU.
Bengkel Model Pemprosesan Maklumat
Terdapat prinsip-prinsip yang harus dipatuhi dalam pemprosesan maklumat ini agar maklumat yang didapati dalam keadaan yang baik;
Terdapat dua jenis ingatan yang membantu proses ingatan berfungsi iaitu:
(i) Ingatan jangka pendek
(ii) Ingatan jangka panjang
1. Proses Ingatan Jangka Pendek
2. Proses Ingatan Jangka Panjang
Aplikasi Model Pemprosesan dengan Menggunakan Tapak Pembelajaran
Guru-guru
yang hendak mengajar murid-murid menggunakan tapak pembelajaran
haruslah menunjukkan cara-cara menggunakan tapak pembelajaran tersebut
kepada murid. Hal ini membantu murid-murid mengingati bagaimana tapak
pembelajaran itu digunakan agar membolehkan murid-murid menggunakannya
untuk P&P yang seterusnya.
Contoh-contoh tapak pembelajaran |
Contoh langkah atau cara penggunaan tapak pembelajaran :
Langkah 1 :
Membuka laman web yang diingini iaitu laman web tutor. Laman ini sering digunakan guru bagi sesi P&P.
Langkah 2 :
Anda dikehendaki menekan atau klik pada kotak bertulis 'Bank Soalan', dimana telah berpautan dengan soalan-soalan yang telah dikumpulkan. Soalan-soalan yang merangkumi soalan-soalan bagi tahap sekolah menengah dan sekolah rendah. Bagi sekolah rendah harus memilih soalan bagi sekolah rendah. Contohnya :
Langkah 3 :
Pada langkah ketiga, setelah memilih tahap soalan, anda seterusnya memilih mata pelajaran yang diingini. Sebagai contoh mata pelajaran Bahasa Melayu.
Pada langkah ketiga, setelah memilih tahap soalan, anda seterusnya memilih mata pelajaran yang diingini. Sebagai contoh mata pelajaran Bahasa Melayu.
Langkah 4 :
Setelah itu, anda boleh memilih kertas model yang dingini. Bagi setiap kertas model yang disediakan mengandungi dua jenis soalan iaitu kertas 1 bagi soalan pemahaman dan tatabahasa. Manakala kertas dua pula mengenai esei. Sebagai contoh seperti di bawah:
Setelah itu, anda boleh memilih kertas model yang dingini. Bagi setiap kertas model yang disediakan mengandungi dua jenis soalan iaitu kertas 1 bagi soalan pemahaman dan tatabahasa. Manakala kertas dua pula mengenai esei. Sebagai contoh seperti di bawah:
Langkah 5:
Soalan akan berbentuk PDF format seperti di bawah. Kemudian, guru bolehlah menyimpan bahan-bahan pengajaran tersebut menggunakan kreativiti guru, untuk menentukan cara penyampaian yang lebih sesuai sama ada dibuat dalam bentuk teks biasa, menggunakan power point dan sebagainya. Seperti di bawah, guru bolehlah klik pada 'button save' untuk menyimpan sebagai rujukan akan datang;
Soalan akan berbentuk PDF format seperti di bawah. Kemudian, guru bolehlah menyimpan bahan-bahan pengajaran tersebut menggunakan kreativiti guru, untuk menentukan cara penyampaian yang lebih sesuai sama ada dibuat dalam bentuk teks biasa, menggunakan power point dan sebagainya. Seperti di bawah, guru bolehlah klik pada 'button save' untuk menyimpan sebagai rujukan akan datang;
MINGGU 8 :
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Atas Talian dan Luar Talian Pengajaran
Pengenalan- Pengajaran secara atas talian merupakan pengajaran yang diajar yang menggunakan kemudahan internet iaitu berhubung dengan internet. Pengajaran ini dilakukan secara langsung menggunakan bahan-bahan yang terdapat dalam internet.
- Berbeza pula dengan pengajaran luar talian yang boleh didefinisikan sebagai “offline”. Dimana, tiada penggunaan internet, tetapi boleh digunakan. Hal ini bermaksud , pengajaran tersebut menggunakan bahan dari internet. Namun ia tidak menggunakan secara langsung daripada hubungan dengan internet.
- Seringkali bahan luar talian ini didapati dengan cara memuat turun, dan disimpan di dalam satu fail. Kebiasaannya, kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk menyambung talian ke komputer pengguna.
Kelebihan Pengajaran Secara Atas Talian
Bahan yang boleh didapati daripada internet sepanjang proses P&P atas talian ialah:
1. Melaksanakan Simulasi Pengajaran Atas Talian
2. Melaksana Simulasi Pengajaran Atas Talian Dan Luar Talian Dengan Menggunakan Laman Web Dan Tapak Pembelajaran
LANGKAH
|
PERKARA
|
Langkah 1
|
Guru mengadakan ulangkaji tatabahasa kepada murid
|
Langkah 2
|
Mencari soalan di internet
|
Langkah 3
|
Guru bersoal jawab dengan murid dan murid melakukan
perbincangan bersama rakan berkaitan soalan yang telah dijawab
|
Langkah 4
|
Mengadakan latihan berkumpulan mencari maklumat mengenai tatabahasa untuk dibuat karangan
|
INTERAKSI 9
MENGEDIT BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA ATAS TALIAN MENJADI BROSUR, NEWS LETTER DAN KAD PENGUMUMAN
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat, pengeditan merupakan satu proses mengedit.
Proses mengedit ini berkait rapat dengan kaedah melakukan penyuntingan
terhadap bahan iaitu sama ada melakukan pengubahsuaian, penambahbaikan.
a) Prosedur pengeditan
Pengeditan ini boleh dilakukan secara atas talian sama ada Brosur, News Letter dan Kad Pengumuman. Bagi pengeditan bahan menjadi brosur boleh dilakukan dengan mengikuti langkah-langkah mengedit menggunakan talian internet.
Pengeditan ini boleh dilakukan secara atas talian sama ada Brosur, News Letter dan Kad Pengumuman. Bagi pengeditan bahan menjadi brosur boleh dilakukan dengan mengikuti langkah-langkah mengedit menggunakan talian internet.
Langkah-langkah untuk pengeditan ialah:
- Proses pengeditan menggunakan MyBrochureMaker - http://www.mybrochuremaker.com/
Langkah 1;
Langkah 2;
Langkah 3;
Langkah 4;
Langkah 5;
Langkah 6;
Langkah 7;
Prinsip Mengedit
INTERAKSI 10
MEMBINA BAHAN VIDEO DAN AUDIO UNTUK PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Pengenalan
Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu berbantukan komputer merupakan satu P&P yang menerapkan pendedahan awal penggunaan komputer kepada murid-murid. Pendedahan ini sangat membantu P&P Bahasa Melayu yang dahulunya lebih kepada cara tradisional. Pengajaran Bahasa Melayu berbantukan komputer dapat menarik minat murid terutamanya dalam pengajaran Kemahiran Bahasa.
Menentukan peringkat pengajaran dan kemahiran bahasa.
Sebelum membina bahan video dan audio dalam pengajaran kemahiran bahasa Melayu, terdapat beberapa perancangan yang harus dilakukan. Perancangan tersebut ialah berkaitan dengan
(i) Penentuan peringkat pengajaran
(ii) Kemahiran bahasa
(iii) Penentuan peringkat pengajaran
Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu berbantukan komputer merupakan satu P&P yang menerapkan pendedahan awal penggunaan komputer kepada murid-murid. Pendedahan ini sangat membantu P&P Bahasa Melayu yang dahulunya lebih kepada cara tradisional. Pengajaran Bahasa Melayu berbantukan komputer dapat menarik minat murid terutamanya dalam pengajaran Kemahiran Bahasa.
Menentukan peringkat pengajaran dan kemahiran bahasa.
Sebelum membina bahan video dan audio dalam pengajaran kemahiran bahasa Melayu, terdapat beberapa perancangan yang harus dilakukan. Perancangan tersebut ialah berkaitan dengan
(i) Penentuan peringkat pengajaran
(ii) Kemahiran bahasa
(iii) Penentuan peringkat pengajaran
- Peringkat pengajaran bermaksud penentuan peringkat atau waktu pengajaran bagi menggunakan bahan audio dan video tersebut. Hal ini membantu guru dalam waktu yang sesuai penggunaan bahan video dan audio.
- Peringkat pengajaran boleh dikategorikan kepada tiga peringkat iaitu:
Sekiranya penentuan peringkat pengajaran tidak dilakukan hal ini akan menyukarkan guru dalam menentukan bahan video dan audio untuk kegunaan di dalam kelas.
(i) Kemahiran Berbahasa
Seperti yang diketahui, kemahiran berbahasa mengandungi empat kemahiran dibawahnya iaitu kemahiran mendengar bertutur, membaca dan menulis. Pembinaan bahan video dan audio untuk pengajaran Bahasa Melayu perlu mengambilkira kemhiran berbahasa ini sebelum membina bahan video dan audio. Hal ini kerana sekiranya P&P pada hari itu memfokuskan kepada sesuatu kemahiran bahasa contohnya kemahiran membaca, guru tidak boleh menggunakan bahan audio sebgai bahan bantú mengajar pada hari itu kerana ianya tidak relevan.
i.i) Menentukan prinsip pembinaan bahan video dan audio
Pendedahan kepada garis panduan dan prinsip-prinsip penghasilan sesetengah jenis media dan multimedia. Terdapat lima elemen atau teknologi utama di dalam multimedia iaitu teks, grafik, audio, vido dan animasi. Selain itu interaktiviti juga diperlukan bagi melengkapkan proses komunikasi menerusi penggunaan multimedia.
Prinsip pembinaan bahan video dan audio:
1. Penggunaan elemen teks
Dalam menghasilkan bahan audio dan video, teks adalah elemen utama dalam proses penyampaian maklumat. Sekiranya teks kurang jelas elemen-elemen media lain akan gagal menyampaikan makna yang dikehendaki. Hal ini bermakna teks ini penting dalam menyampaikan P&P.
- Pastikan teks yang digunakan ringkas tetapi padat.
- Gunakan typeface dan fon yang bersesuaian.
- Pastikan teks boleh dibaca dari jarak yang sesuai.
- Pemilihan jenis tulisan dan warna teks bersesuaian dengan kumpulan sasaran (murid) dan suasana persembahan.
- Pastikan fon yang digunakan sedia ada pada sistem komputer lain.
2. Penggunaan elemen grafik dan visual
Grafik merujuk kepada pelbagai persembahan imej atau paparan visual tidak bergerak seperti gambar, lukisan, lakaran, gambar foto, ilustrasi dan sebagainya.
Grafik merujuk kepada pelbagai persembahan imej atau paparan visual tidak bergerak seperti gambar, lukisan, lakaran, gambar foto, ilustrasi dan sebagainya.
- Grafik merupakan elemen multimedia yang penting bagi memberi penekanan dalam suatu proses penyampaian maklumat.
- Sebagai contoh sekiranya maklumat padat telah dimasukkan dalam bentuk grafik, ia mampu menyampaikan sesuatu maklumat dengan cepat, tepat, menarik dan berkesan Tambahan pula, ia boleh memfokuskan perhatian pengguna terhadap maklumat yang ingin disampaikan.
- Audio atau bunyi-bunyian, teknologi yang membolehkan sistem komputer mengeluarkan muzik, suara latar, kesan bunyi dan juga bunyian sebenar. Berfungsi untuk membantu menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan melalui penggunaan suara latar atau kesan audio istimewa.
- Penggunaan audio dalam membina bahan P&P bahasa Melayu boleh digunakan bagi membantu proses penyampaian persembahan agar ianya lebih mantap dan berkesan. Seringkali bahan audio dan video ini digunakan untuk pengajaran kemahiran Bahasa Melayu. Hal ini supaya dapat meningkatkan motivasi dan menimbulkan suasana yang menarik dan menghasilkan tumpuan terhadap apa yang ingin dipersembahkan.
4. Panduan meggunakan elemen video
- Video merupakan antara elemen multimedia yang dikatakan paling dinamik dan realistik berbanding elemen-elemen multimedia lain. Video berupaya mempengaruhi motivasi seseorang terhadap proses penerimaan maklumat dan juga mempengaruhi perasaan dan emosi para pengguna dengan lebih nyata.
- Animasi merujuk kepada suatu proses menjadikan sesuatu objek agar kelihatan hidup atau memberi gambaran bergerak kepada sesuatu yang pada dasarnya bersifat statik. Hal ini utntuk memberi kesan yang baik terhadap objek supaya kelihatan lebih memberi kesan kepada pengajaran Perkataan atau imej-imej statik untuk diisampaikan dengan lebih mudah dan berkesan. Penggunaan animasi ini boleh menceriakan proses penyampaian, disamping mampu memberi penegasan kepada sesuatu penyampaian bagi membolehkan perhatian penonton difokuskan kepada isi kandungan yang ingin disampaikan.
- Animasi mampu menyampaikan sesuatu konsep yang kompleks secara visual dan juga dinamik bagi membolehkan proses membuat hubungan atau perkaitan mengenai sesuatu konsep atau proses yang kompleks lebih mudah untuk dipindahkan ke dalam minda pelajar dan seterusnya membantu dalam proses pemahaman mereka. Tambahan pula, animasi boleh digunakan bagi menyediakan persekitaran pembelajaran secara maya untuk menangani keadaan di mana persekitaran yang sebenarnya sukar atau tidak boleh disediakan, membahayakan ataupun kemungkinan melibatkan kos yang tinggi.
Membina Bahan Video Dan Audio
Terdapat pelbagai perisian yang boleh digunakan untuk memebina bahan audio dan video. Antaranya ialah:
(i) Membina bahan video
(ii) Membina bahan audio
Audio dibina menggunakan easy MP3 sound recorder.
Bahan
audio ini hanya memerlukan rakaman dan direkod melalui perisian yang
dipilih. Hasil rekod tersebut disimpan dan dinamakan sebagai bahan audio
untuk memudahkan pencarian bahan dilakukan nanti.
INTERAKSI 11
PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA SIDANG VIDEO
Pengenalan
Pengajaran bahasa Melayu Secara sidang video merupakan salah satu pengajaran yang membantu P&P bahasa. Melayu selain menggunakan paparan media seperti audio dan video sebagai alat bantu mengajar di dalam kelas.
Pengajaran bahasa Melayu Secara sidang video merupakan salah satu pengajaran yang membantu P&P bahasa. Melayu selain menggunakan paparan media seperti audio dan video sebagai alat bantu mengajar di dalam kelas.
1.
Sidang video (telesidang video atau telekonferens video ) merupakan
satu set teknologi telekomunikasi interaktif yang membenarkan orang di
antara dua atau lebih lokasi berinteraksi melalui penghantaran video dan
audio dua hala secara serentak.
2. Sidang video juga telah dirujuk sebagai kerjasama pandang dan merupakan sejenis perisian kumpulan.
3. Sidang video berbeza dari videofon kerana ia direka untuk ditujukan kepada suatu persidangan dan bukan individu.
4.
Telesidang video ini juga amat sesuai bagi melaksanakan Pendidikan
Jarak Jauh kerana ia sesuai bagi tujuan menjalankan seminar, kuliah,
ceramah jemputan, tutorial, tunjukcara, mesyuarat, perdebatan,
persidangan, pembentangan kajian, viva, temuduga dan juga bimbingan
kaunseling.
a) Jenis Perisian Sidang Video
Konferensi Secara Atas Talian
Menurut kamus dewan bahasa keempat, koferensi bermaksud pertemuan formal untuk berbincang, bertukar-tukar pendapat dan maklumat. Selain itu juga ia merupakan perbincangan tentang sesuatu perkara, terutamanya di kalangan pihak-pihak yang mempunyai minat dan kepentingan bersama. Koferensi selalunya berlaku di atas talian iaitu menggunakan internet.
b) Jenis Persidangan Video & Transmisi Sidang Video
c) Kebaikan Menggunakan Sidang Video
d) Konferensi Secara Atas Talian
Mengadakan Sidang Video Untuk Mengajarkan Kemahiran Mendengar, Bertutur, Membaca Dan Menulis
INTERAKSI 12
MENGGUNAKAN ALAT PENGAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Pengenalan
Alat pengarangan merupakan alat yang bertanggungjawap untuk
menggabungkan data supaya ia dapat dipersembahkan untuk pembelajaran,
latihan mahupun untuk hiburan. Pengarangan atau (authoring) merujuk
kepada pengaturcaraan yang dibuat oleh bukan pengaturcara (programming
by non-programmers). Alat pengarangan merujuk kepada perisian yang akan
digunakan. Selain itu juga alat pengarang ini merupakan satu alat yang
digunakan untuk mengarang atau menghasilkan sesuatu karangan.
a) Jenis-jenis Alat Pengarangan
b) Menggunakan Alat Pengarangan Dalam Mencapai Kemahiran Bahasa Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah
Alat pengarang yang dipilih haruslah
membuatkan anda selesa dengan penggunaannya. Sebagai contoh pemilihan
alat pengarangan yang dipilih ialah Google docs. Google dosc ini boleh
didapati dengan melayari:
c) Aplikasi Penyuntingan Bahan Bahasa Melayu dengan Menggunakan Alat Pengarangan
INTERAKSI 13
MEREKA CIPTA ANIMASI DALAM PERSEMBAHAN BAHAN BAHASA MELAYU
Pengenalan
Animasi digunakan untuk memberi gambaran pergerakan bagi sesuatu objek. Animasi boleh hadir dalam bentuk dua dimensi, tiga dimensi ataupun melalui pelbagai kesan khas. Walau apa jua bentuk animasi yang digunakan, ia mampu menghasilkan kelainan dalam program yang didokongnya kerana sememangnya jiwa manusia sukakan sesuatu yang dinamik dan bukannya statik.
Animasi digunakan untuk memberi gambaran pergerakan bagi sesuatu objek. Animasi boleh hadir dalam bentuk dua dimensi, tiga dimensi ataupun melalui pelbagai kesan khas. Walau apa jua bentuk animasi yang digunakan, ia mampu menghasilkan kelainan dalam program yang didokongnya kerana sememangnya jiwa manusia sukakan sesuatu yang dinamik dan bukannya statik.
a) Menggunakan Animasi Perkataan dan Objek Powerpoint
PowerPoint
PowerPoint
- Perisian Powerpoint atau keynote adalah perisian yang banyak digunakan terutama dalam persembahan oleh bahagian korporat atau syarikat komersial, pembentangan kertas kerja dalam seminar. Namun bagi dalam bidang pendidikan pula powerpoint ini kerap digunakan dalam kuliah atau tutorial di institusi pengajian tinggi dan pengajaran dalam bilik darjah.
- Pada masa ini, powerpoint bukan sahaja mempunyai kelebihan untuk membuat persembahan pasif atau satu hala malahan mempunyai kelebihan untuk menjadikan persembahan lebih interaktif. Dengan lain perkataan powerpoint boleh berfungsi sebagai alat pengarang untuk mengatur cara dan membina bahan Instruksi Berbantu Komputer (IBK) yang berkesan. Penggunaan powerpoint ini sering dikatikan dengan animasi.
b) Fungsi-fungsi Tab dalam PowerPoint
c) Animasi PowerPoint yang Pertama (Picture, Clip Art, Shape, Smart Art, Chart)
d) Animasi PowerPoint yang Kedua (Transitions & Animations)
INTERAKSI 14
BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Cakera padat merupakan sejenis peranti daripada kepingan bersalut magnet yang digunakan untuk menyimpan data dan atur cara komputer.
i) Meneroka dan Mengklasifikasi Jenis Cakera Padat
Cakera padat boleh diklasifikasikan kepada beberapa jenis cakera padat. Antaranya ialah:
Menggunakan Cakera Padat Dalam Aktiviti Pengajaran
Penggunaan cakera atau CD-Rom boleh diaplikasikan dalam aktiviti pengajaran pembelajaran bahasa Melayu.
AKTIVITI
|
JENIS CAKERA
|
KESUSASTERAAN
|
· Cakera sastera seperti pantun, syair atau cerpen pendek.
|
TATABAHASA
|
· Cakera latihan tatabahasa
|
INTERAKSI 15
SEMINAR DAN PAMERAN TMK DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU DEKAD KINI DAN MENDATANG
Apa Itu Seminar?
Jenis-jenis pameran:
1) Contoh Seminar P&P Bahasa Melayu Berbantukan Komputer:
Antara Hasil BBM Berbantukan Komputer;
Contoh Borang Pemarkahan Pertandingan Seminar P&P berbantukan Komputer
ii) Apa Itu Pameran?
Jenis-jenis pameran:
BIL
|
PERKARA
|
HURAIAN
|
1
|
Pameran tetap
|
Pameran yang dijalankan tanpa melakukan perpindahan tempat
|
2
|
Pameran Temporer
|
Pemeran yang diadakan buat sementara waktu iaitu mempunyai satu tempoh
masa yang ditetapkan
|
3
|
Pameran Keliling
|
Pameran yang dijalankan dengan secara mengelilingi sesuatu tempat
tanpa mengira waktu yang tetap.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan